I dag fik jeg bokssættet Tim – Let It Bleed Edition. De fleste har været begejstrede for denne luksus-genudgivelse af dette, det midterste album i The Replacement’s album-diskografi. Især Ed Stasiums nye mix har fået mange lovord.
Også jeg er særdeles tilfreds. Det er som at høre alle sangene fra 1985 igen, bare på en ordentlig og lytteværdig måde befriet for en høreskadet ungarers firserproduktion. Selv “Dose of Thunder” og “Lay It Down Clown”, som er de to numre, jeg altid har haft lyst til at springe over, viser sig nu at rumme kvaliteter. “Little Mascara” er blevet længere, og Ed Stasium har fundet optagelser frem med Bob Stinsons guitarsoli, der faktisk gør dette i forvejen særdeles gode nummer endnu bedre. “Here Comes A Regular” bliver i mine ører endnu mere gribende i det nye mix, hvor man omsider kan høre pianoet ordentligt. Helhedsindtrykket er, at Tim nu er blevet et album fuldt på højde med Pleased To Meet Me, hvor sangene er af samme høje kvalitet, men hvor lydsiden aldrig har fejlet noget.
Hvis man ikke kan leve uden Tommy Erdélyis skingre gamle mix, er der en cd med det i boksen også. Der er en skive med outtakes, bl.a. de optagelser, Alex Chilton producerede, og et tidligt nummer skrevet af Tommy Stinson, “Having Fun”. Og endelig er der et live-sæt fra 1986. Det er rimeligt, men ikke så godt som det selvstændige live-album For Sale: Live at Maxwell’s, 1986 (det lyder og er en del mere uldent).
Hvad synes The Replacements selv om det nye mix? Af et interview med Ed Stasium kan man lære, at Paul Westerberg og Tommy Stinson blev spurgt til råds under arbejdet. Den eneste af dem (og af The Replacements i det hele taget), der stadig er aktiv musiker og har kontakt med medierne, er Stinson.
I Star Tribune, der er det lokale dagblad i Minneapolis, hvor The Replacements kom fra, er der et interview med ham om netop denne genudgivelse. Tommy Stinson udtaler her
“Tommy [Erdélyi] would’ve been the first to tell you his ears weren’t great. So he had to listen to things on headphones to hear what was going on. That’s the only person I’ve ever worked with who mixed on headphones. There’s a lot of audio quality missed that way.”
…”The original mix to me always sounded almost nasally. It had this weird kind of one-dimensional, midrange sound that really didn’t sound like our instruments and how we recorded them. I remember the amps and instruments we were using back then and how they sounded in the room, but a lot of that never got across.”
(Tommy Stinson explains why the Replacements’ 1985 ‘miracle’ album merited a new box-set remix, Star Tribune 21. september 2023 – https://www.startribune.com/tommy-stinson-explains-why-the-replacements-1985-miracle-album-merited-a-new-box-set-remix/600306348/)
Hele genudgivelsen kan også opleves på i hvert fald nogle streaming-tjenester. Jeg ved selv, at det findes på Apple Music.
Umiddelbart indtryk herfra: De smadrede rocknumre åbner dynamisk op og er bedre, men omvendt opleves perler som ‘Here Comes A Regular’, ‘Kiss Me On The Bus’ og ‘Swingin’ Party’ tabe i overall stemning af den 1-til-1-økologiske tilgang det nye mix tilstræber. Den oprindelige fornemmelse af et lidt større rum klædte/klæder deres grundfølelse af ensomhed perfekt. Må lige lytte igen og komme mere ind i det.